تاثیر فضا بر کیفیت میکس - خرید تجهیزات آکوستیک - میکس و مسترینگ - خرید تجهیزات استودیویی - مقاله موسیقی - فروشگاه اینترنتی کالا استودیو

تاثیر فضا بر کیفیت میکس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قطعه ای را در هوم استودیو یا فضای کارتان میکس میکنید اما در سیستم ها و فضاهای دیگر صدای متفاوتی را میشنوید . در این مقاله سعی داریم درباره تاثیر فضا بر کیفیت میکس صحبت کوتاهی داشته باشیم . با وجود این که تجهیزات استودیویی شما مانند اسپیکر مانیتورینگ و… نیز بر کیفیت و صداقت صدایی که میشنوید تاثیر دارند ، محیط شما و نوع آکوستیک آن نیز مهم بوده و میتوانند نتیجه کار شمارا دگرگون کنند. اکثر افراد میدانند که آکوستیک اتاق بر کیفیت تاثیر مستقیم دارد ، اما از راهکار های بهبود آن اطلاعات کافی ندارد . در این مقاله سعی داریم مواردی را برای کمک به بهبود فضا و کیفیت کارتان به شما بگوییم.

تاثیر فضا بر کیفیت میکس - خرید تجهیزات آکوستیک - میکس و مسترینگ - خرید تجهیزات استودیویی - مقاله موسیقی - فروشگاه اینترنتی کالا استودیو

از بین بردن مشکلات مربوط به بیس

یکی از مشکلات بزرگ میکس در اتاق های غیر ایزوله از نظر آکوستیک ، مربوط به محدوده بیس بوده که معمولا در بعضی موارد بیس ناواضح ، ضعیف ، هوم دار و نامشخص میشود . اگر برای این مشکل به دنبال مقصر بگردیم ، اصلی ترین مقصر این موضوع فضا و اتاق میباشد . زیرا معمولا اکثر فضاهای هوم استودیو در محدوده از 20Hz تا 300Hz دارای هرج و مرج صوتی بسیار میباشد که این موضوع باعث میشود تسلط شما بر اکتاو های پایین میکس کاهش یافته و بیس میکس شما برخلاف چیزی که میشنوید کاملا ناواضح بشود .

راه حل این مشکل استفاده از بیس ترپ ها میباشد . بیس ترپ ها در انواع و مدل های مختلفی تولید میشوند ، اما کار تمامی آنها یکسان است . وظیفه این محصول در فضا ، جذب انرژی صوتی در اکتاوهای بیس میباشد که در نهایت منجر به یهینه شدن فضا و حذف صداهای کاذب میشود . اشتباهات و ناهنجاری های بیس زمانی تشکیل میشوند که انرژی بیس در اتاق جمع شود ( این تجمع بیشتر در قسمت های کنج اتاق صورت میگیرد ) که استفاده از بیس ترپ بهترین راه حل بوده و به تمیز شدن پاسخگویی بیس کمک شایانی میکند. همچنین تمیز بودن پاسخگویی بیس به شما کمک میکند که شما تسلط بیشتری بر محدوده ی فرکانس های بالا و میدرنج میکس داشته باشید.

تاثیر فضا بر کیفیت میکس - خرید تجهیزات آکوستیک - میکس و مسترینگ - خرید تجهیزات استودیویی - مقاله موسیقی - فروشگاه اینترنتی کالا استودیو

میدرنج نامشخص یا عدم عمق رنج

یکی دیگر از معضلاتی که در تاثیر فضا بر کیفیت میکس وجود دارد ، میکس هایی با میدرنج نامفهوم و بیش از اندازه شلوغ است هنگامی که شما المان هایی مانند انواع صدا ، گیتار ، پیانو ، سینتی سایزرها یا وکال را باهم ترکیب می کنید ف محتوای میدرنج زیادی تشکیل میشوند که در یک محدوده ی فرکانسی با یکدیگر رقابت می کنند . در این مورد نیز مانند مورد مربوط به بیس ، اتاقتان می تواند در تشخیص فرکانس های شدیدتر یا ضعیف تر شمارا گمراه کند . این موضوع زمانی ضربه نهایی خود را به میکس میزند که شما می خواهید یک المان مرکزی را مانند لید وکال یا گیتار سولو را در میکس تنظیم کنید . در این زمان مشکلات صوتی اتاق آمار اشتباه به شما داده و در انتخاب اکولایزرها و کامپرسرها شمارا به اشتباه می اندازند.

یکی از دلایل ایجاد مشکل میدرنج در استودیوهای خانگی دیوارهای موازی میباشد . این دیوارها امواج ایستایی تولید می کنند که بعضی از فرکانس ها را boost و آن ها را در سراسر اتاق پخش می کند که این موضوع در تاثیر فضا بر کیفیت میکس و کیفیت صدای شنیداری موثر است . این دیوار ها میتوانند flutter echo ایجاد کنند که اکویی واضح و قابل شنیدن بین دو سطح موازی است و موجب عدم تصمیم گیری درست شما در رابطه با مقدار ریوربی که در میکس استفاده می کنید میشود. مشکل میدرنج نیز مانند مشکل بیس بوده و از انباشت بیش از حد انرژی صوتی سرچشمه میگیرد . این موضوع سبب میشود که شما در میکس تسلط کافی بر پروژه نداشته و صداها را با دقت کمتری بشنوید . 

راه حل

راه حل این موضوع نیز استفاده از محصولات جاذب صوتی است که باعث مخصوص فرکانس های میدرنج ساخته شده اند . کاراکتر جذب صدای این محصولات به گونه ای است که معمولا فرکانس های low-mid ( محدوده پایین تر میدرنج ) ، فرکانس های میانی و فرکانس های upper-mid ( محدوده بالای میدرنج ) را جذب می کنند ، به همین دلیل معمولا به آن ها جاذب های broadband یا پهن باند نیز گفته می شود.

این پنل های جاذب با قرار گرفتن در نزدیکی مانیتورها می توانند انعکاس هایی که دیوارهای مجاور مانیتورها ایجاد شده را کاهش دهند . پنل های آکوستیک پهن باند هرجای اتاق که باشند ، می توانند امواج ساکن و flutter echo ها را شکسته و مانع از تاثیر گذاری روی شنوایی شما میشوند . هنگامی که انرژی میدرنج در فضا کنترل شود ، قادر خواهید بود با دقت بیشتری سازها و وکال ها را در میکس تنظیم و روی آنها انواع افکت را اعمال کنید . همچنین زمانی که اوضع میدرنج میکس شما بهتر شود ، موزیک شما در سیستم های پلی بکی که تمرکز آن ها روی میدرنج است ، مانند تبلت ها ، گوشی ها و اسپیکرهای تلویزیون صدای بهتری خواهد داشت .

تاثیر فضا بر کیفیت میکس - خرید تجهیزات آکوستیک - میکس و مسترینگ - خرید تجهیزات استودیویی - مقاله موسیقی - فروشگاه اینترنتی کالا استودیو

وضوح و استریو ایمیج مناسب

اگر میکس شما در استودیو صدایی دلنشین ، روشن و پر از جزئیات دارند اما همان قطعه در دیگر سیستم ها نتیجه متفاوت داشته و صدایی کدر و ناواضح پیدا میکند . به احتمال زیاد مشکل از پاسخگویی فرکانس های بالای فضای میکس شما است که این یکی از موارد اصلی تاثیر فضا بر کیفیت میکس محسوب میشود . معمولا فرکانس های بالا به نسبت فرکانس های بیس و میدرنج جهت دار تر هستند . از آنجا که این فرکانس ها مانند پرتوهایی در فضای اتاق پخش می شنود ، پاسخگویی فرکانسی در بخش های مختلف اتاقتان متفاوت خواهد بود ( فرقی نمیکند که ایستاده باشید یا نشسته ) . اما درست مانند بیس و میدرنج ، اگر فضای شما پاسخگویی high-frequency بالانس و یکنواختی را ایجاد نکند ، موجب می شود در تصمیم گیری میکس اشتباهاتی بکنید.

میکس های زیادی کدر ، زیاد تر از حد روشن و تیز ، میکس هایی با استریو ایمیج زیادی واید یا زیادی باریک ، نتیجه میکس در فضایی است که فرکانس های بالا در آنجا درست شنیده نمیشوند . این موضوع را نمیتوان نادیده گرفت و در عین حال راه حل زیاد سختی ندارد . 

راه حل

در حالی که مشکلات مربوط به بیس و میدرنج توسط جذب انرژی صوتی اضافی برطرف می شوند ، مشکلات فرکانس های بالا را با پراکنده کردن آن ها می توانیم حل کنیم . جذب کامل این فرکانس ها منجر به پخش صدایی کدر و مرده در فضایتان میشود و به جای برطرف کردن مشکل ، آنرا چند برابر مبکند ( به عبارتی دیگر ، تمام مساحت دیوار را نباید با پنل بپوشانیم ) . فرکانس های بالا نقش مهمی در مشخص کردن صداها و تایین جای آنها در میدان استریو دارند .  پنل های انتشار دهنده به گونه ای طراحی شده اند که پرتوهای جهت دار انرژی high-frequency را به صورت گسترده تری پراکنده کنند و به در نهایت با بهبود دقت صوتی میکس شما ، پاسخگویی بالانسی در اتاق ایجاد کنند .

معمولا جای انتشار دهنده ها روی دیوار های کنار و پشت اتاق است و به شما کمک میکنند در تمامی فضا پاسخگویی high-frequency یک دست و تمیزی داشته باشید . همچنین قرار دادن انتشار دهنده ها در بالای پوزیشن میکس انعکاس های اولیه ی جهت دار اسپیکر را شکسته و فضا را برای تصمیمات صحیح شما فراهم میکنند .

تاثیر فضا بر کیفیت میکس - خرید تجهیزات آکوستیک - میکس و مسترینگ - خرید تجهیزات استودیویی - مقاله موسیقی - فروشگاه اینترنتی کالا استودیو

جایگذاری اسپیکر استودیویی

یکی از راه حل های هوشمندانه برای بهبود کیفیت آکوستیک در فضا ، طرز قرارگیری اسپیکر ها است . چک کنید که مانیتورها هم راستای هم و در پوزیشن مناسبی باشند . سعی کنید حداقل 90 سانتی متر بین اسپیکر و دیوار فاصله ایجاد کنید تا افکت مجاورتی کاهش یابد . همچنین هنگانی که رو به روی اسپیکر ها و دیگر تجهیزات استودیویی نشسته اید ف سر شما و اسپیکر ها میبایست یک مثلث متساوی الاضلاع را تشکیل دهند . همچنین سعی کنید اسپیکر هایتان را به جای گذاشتن بر روی میز ، بر روی استند و پایه قرار دهید تا از ایجاد اتافکت comb-filtering جلوگیری کنید .

کلام آخر

محل قرار گیری پنل های آکوستیک در اتاق ، اهمیت فراوانی دارد . این محصولات اگر در محل مناسب گرفته نشوند میتوانند نتیجه نامطلوب و عکس توضیحات بالا را پدیدار کنند . چنانچه قصد خرید تجهیزات آکوستیک و نصب اصولی آنها در فضایتان را دارید ، میتوانید با بخش پشتیبانی فروشگاه اینترنتی کالا استودیو تماس بگیرید .